Saturday, 7 May 2011

CERITA TENTANG.....Selamat Hari Ibu

“ tuhan yang esa....
Ampuni dosa ibu...
Tempatkan mereka...
Diantara kekasih kekasih-Mu

Oh ibu!!...
Kau kasih sejati...
Kupanjatkan doa
UNTUKMU IBU...

Ampunilah dosaku...
Sejak ku dilahirkan...
Hingga akhir hayatmu....
Ibu!!!!......”
                (dipetik dan diubahsuai daripada lirik lagu UNTUKMU IBU dendangan Mamat Exist)


Haha...entri kali nih spesel siket...kami bercerita tentang IBU....haha...1perkataan, 2 suku kata, 3 huruf dan besar maknanya didalam hidup kita....PENIPU BESO LA KORANG KALO CAKAP HASIL KEJAYAAN KORANG SEKARANG BUKAN BERPUNCA DARI IBU KORANG....habes...yang korang nih kluar dari sape??haha......tapi xpe..sape yang belum sedo ag kite ampunkan aje.....kerana mungkin mereka belum ditunjukkan jalan yang lurus...(HIGHWAY POWN LURUS GAK..). 



Urmm...seperti yang korang taw, 8 mei merupekan hari ibu sedunia. Hatta mane yang sekarang nih seorang SULTAN ke, PM ke, MENTERI BESO ke, PROFESSOR ke, KEJE CIKAI2 ke pegawai kerajaan biase ataupun swasta je ke...GAJI KECIK ATAU BESO KE.....punce korang tetap pade yang satu.....iaitu DARI PERUT IBU KORANG GAK...haha, so tak payah la nak angkuh sangat ngan ape yang korang ade tuh...coz bende tuh xkan ade kalau xde ibu korang..... tapi yang aku heran...ade lak orang yang kate sambut hari ibu nih haram?? Ye ke?? Jum bace sampai habis....amacam..hahaha

SAMBUTAN HARI IBU SEDUNIA yang diadakan setiap 8 mei merupakan suatu yang haram. Ini kerana pada zaman rasullullah, tidak ade pown sambutan sedemikian. Ini jelas menunjukkan bahawa perbuatan ini adalah direka reka bagi tujuan hiburan semata-mata....anda macam mane?? Stuju?? Bagi aku laa...AKU BANTAH 200%!! Pasal yang cakap hal ni rujuk kitab ape??ahaha....walaupun aku ni ilmu agame tak tinggi melangit, tapi aku still leh fikir lagi mane logic mane tak. Ade ke patut bende cmni pown dikatekan haram....bengong gak ek...haha. tapi ape leh wat....ade sebilangan makhluk yang kurang mengkaji nih cepat jew setuju ngan pendapat tersebut...almaklum je laaa....yang tulis nih pangkat ustaz2.....kalo tak caye kang.....susah..haha, tapi ustaz sekarang pown banyak yang kureng betul.......(bukan nak kutuk, tapi reality.....pesanan kepada pembaca...jangan cepat melatah ngan statement tersebut!)

Hakikat sebenar hari yang disambut sebagai hari ibu ini TIDAK HARAM SAMA SEKALI....tidak pula ia menyempang jauh dari aliran agama. Ingat, agama islam mengajar umatnya BERBUAT BAIK KEPADA IBU BAPA DAN ORANG YANG LEBIH TUA DIANTARA KAMU, bukan buat tak tau jew..hahaha. memang tak de bukti yang nabi sambut hari ibu mase baginda masih hidup...ini kerana ibunya telahpun meninggal tatkala umurnya mencecah 4 tahun....so, mustahil la kalau ade hari ibu pown dia nak sambut...sebab ibu baginda dah lama meninggal. Tetapi, hujah paling kuat ialah hadis nabi yang berbunyi begini....sabdanya “  pada suatu hari seorang lelaki emnemui rasullullah dan bertanya kepada baginda, SIAPAKAH DIANTARA MANUSIA YANG PALING BERHAK AKU LAYAN SEBAIK BAIKNYA? Jawab rasullullah, IBUMU!. Lelaki tersebut bertanya lagi, KEMUDIAN SIAPA YA RASULLULLAH? Baginda menjawab, IBUMU! Seterusnya lelaki itu soal lagi, KEMUDIAN? Nabi masih menjawab, IBU MU WAHAI PEMUDA!. Ketika itu lelaki itu bertanya lagi untuk kepastian, barulah rasulullah menjawab SELEPAS IBUMU, BAPAMULAH YANG PERLU DILAYAN SEBAIK BAIKNYA DAN KESELURUHAN ORANG YANG HAMPIR DENGAN KAMU.” (riwayat muslim).
Jelas!!! Dah terbukti....rasullullah pun mengangkat martabat ibu nih! Ni tak pasal pasal lak ade orang tak mau angkat martabat ibu yang dah kendong kite 9 bulan 10 hari (mengikut imam as-syafie). Apekejadah manusie macam ni??haha....


Urmm....sesungguhnya, ibu itu besar peranannya dalam kehidupan manusia. Mungkin disaat aku menulis ini, atau disaat korang membace entri aku ni, ade diantare kite yang bergaduh beso ngan mak diorang. Tapi takpe....pergi la mintak maaf cepat....paling2 tidak pown kalau tinggi sangat egonye....korang wat lah mak korang tersenyum semula...haha..(aiseyh...macam aku biase buat jew nih??haha) ape pown terjadi, keredhaan ibu bapa itu penting. Tak selamat dunia dan akhirat kalau kita tak dapat keredhaan mereka. Dikesempatan ini juga, aku ingin mengucapkan SELAMAT HARI IBU, bukan sahaja kepada IBU AKU, malah kepada cikgu-cikgu sekolah rendah aku, cikgu-cikgu aku di kajang, cikgu cikgu aku di kluang, cikgu cikgu aku di bumi bertuah TUN PERAK INI. Mak sedare mak sedare aku.....dari mak long sampai ke mak cu...haha..tak lupe kepade makcik kebun sekolah yang aku dah anggap macam ibu aku, guru kelas aku, GPK T6 Pn. Hjh. Habidah binti Ahmad, penyelia asrama, makcik dobi asrama, dan seluruh umat manusia yang bergelar IBU. INI KERANA TANPA BANTUAN ANDA, SIAPALAH SAYA DIBUMI YANG LUAS INI. AKAN KU KENANG SAMPAI AKHIR HAYATKU KERANA JASAMU TIDAK TERHITUNG BUATKU. Apa yang diajar akan diikuti, nasihat anda akan dituruti. Walaupun degil nak mampos....tapi...jangan risau...dah memang beginilah kami..hahaha.

Apapun kita, dimana pun berada, dibumi mana pun kita belajar, dan siapapun kita, ingat setiap perjalanan kita bermula daripada SEORANG IBU! Jangan membelakangi mereka, walaupun mereka membelakangi kita....sekian...wassalam.



Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment