Wednesday 20 July 2011

CERITA TENTANG.....Redang Island Vacation

Bumi yang tiada rimba
Seumpama hamba

Dia dicemar manusia

Yang jahil ketawa



Bumi yang tiada udara

Bagai tiada nyawa

Pasti hilang suatu hari

Tanpa disedari



Bumi tanpa lautan

Akan kehausan

Pasti lambat laun hilang

Duniaku yang malang



Dewasa ini kita saling merayakan

Kejayaan yang akhirnya membinasakan

Apalah gunanya kematangan fikiran

Bila di jiwa kita masih lagi muda

Dan mentah

Ku lihat hijau



Oh..anok-anok

tokleh meghaso mandi laok

Besaing,maing ghama-ghama

Ale lo ni tuo umurnyo bejuto

Kito usoho

Jauhke dari malapetako

Ozon lo ni koho nipih nak nak aghi

Keno make asak

Hok biso wei,pasa maknusio

Seghemo bendo-bendo di dunio

Tokleh tehe

Sapa bilo-bilo



Bumiku yang kian pudar

Siapa yang melihat

Di kala kita tersedar

Mungkinkah terlewat



Dewasa ini kita saling merayakan

Kejayaan yang akhirnya membinasakan

Apalah gunanya kematangan fikiran

Bila di jiwa kita masih lagi muda

Dan mentah

Ku lihat hijau



Korupsi,opresi,obsesi diri

Polusi,depressi,di bumi,kini



Oh..anok-anok

tokleh meghaso mandi laok

Besaing,maing ghama-ghama

Ale lo ni tuo umurnyo bejuto

Kito usoho

Jauhke dari malapetako

Ozon lo ni koho nipih nak nak aghi

Keno make asak

Hok biso wei,pasa maknusio

Seghemo bendo-bendo di dunio

Tokleh tehe

Sapa bilo-bilo

(dipetik dan diubahsuai daripada lagu HIJAU dendangan ZAINAL ABIDIN)





Assalamualaikum kengkawan yang membaca tak kire dimane kite berade....haha...lame sudah aku tak membukak topic bermule dengan lagu ni kan?? Haha..biase la..xde idea..manusia ni banyak idea dating spontan, tapi nak keluarkan secare teratur memang payah.....tapi tu bukan topic sebeno ambo nok cter kat kamu sumer nih....(huh..apasal loghat tengganu lak nih)




Urmm...15/7/11...tarikh ni kami bertolak ke suatu kawasan yang terletak di pantai timur semenanjung Malaysia. Terengganu, siape tak kenal negeri yang kaya dengan sumber minyak dan produk utame keluaran makanan febret ramai...KEROPOK LEKOR yang berkrim lagi disukai ramai, tak kire tue mehupun mude......kami pergi disana bukanlah atas kapasiti sebagai pelancong, tapi kapasiti pelajar.....kerena...kami ade kajian yang amat2 penting untuk dilakukan.....hahaha..padahal kejap je kajian nye... ape pown, kami pergi kesana seramai 36 pelajar berserta 3 orang guru serta 2 pelancong jemputan...( sebenarnye bekas guru kami gak). Perjalanan yang mengambil masa 9 jam yang amat memenatkan tu akhirnye berhenti di kawasan yang dikenali sebagai Merang iaitu tempat jeti untuk kami bergerak ke sebuah pulau yang agak famous di semenanjung Malaysia ini, tak lain dan tak bukan......jeng jeng jeng jeng........PULAU REDANG!!!! Ya tuan tuan dan puan puan...itulah dia kawasan kajian kami yang menarik mata memandang samada permandangannye yang membiru mahupun orangnya yang membiru-biru juga..hahaha...sendiri paham la yeop!!!










Actually kami sebenarnye ade rombongan kerja sambil melancong, haha...biase la...most of kami tak pernah pergi mandi laut yang agak dalam ni...haha..tu pasal la kami tak reti berenang, mahupun untuk mengapungkan diri dalam air laut..haha..takut la katekan...namun..berkat beberape kawan kawan kami yang dah reti berenang, Berjaya memberanikan diri hampir kesemua member2 kami yang takut nak masuk kawasan air dalam...walaupun dah dibekalkan life jacket....ape pown xbley la korg..hahaha...tapi xleh gak salahkan diorang...biase la..manusie..ade lebih ade kurang..btol tak kengkawan?? Hahaha...lagu yang aku letak lirik tu sebenarnye lebih menjerumus dalam kajian geografi kami....ia amat artistic dan menyentuh hati sebenarnye..almaklum laa...masuk laut ni dpt tengok alam sekitar sekeliling kite gak..haha..kebetulan lak ending lagu tu ade lirik dialek Kelantan..haha...dekat lak ngan Terengganu iaitu port kami melancong...so..aku letak la skali lagu ni..sng cter laa..hahaa...nak dengar lagunye mcm mane...download la kat 4shared...huhu..kan mudah punye keje tuu..







Urmm...selepas seharian kami dipulau redang yang penuh nostalgia tu....kami akhirnye pulang ke HOTEL SERI HOOVER yang amat classic...haha..macam2 cerite aku dpt dengar....dari setat duduk..until balik....haha...tapi..aku lak berbeza ngan pengalaman diorang yang menjumpai ape2 yang tak sepatutnye diorang jumpe...tapi aku lak dapat jumpe kawan aku yang lame beno aku tak jumpe....kami berborak panjang....hahaha....THNX ZATY POYO sebab kaw sanggup buang mase jumpe aku malam2 tu..hahahaa....kawan2 lain lak..mencarik la nasik dagang tak jumpe2...last2 kami dapat makan nasik dagang time kami kat PASAR PAYANG pada esok harinye...haha....siap ade membe yang beli beras nasik dagang ag untuk dibawa pulang...haha..sedap wooo!!!! Lepas kami lepak kat pasar paying tuu...kami pergi ke TAMAN TAMADUN ISLAM....pergh...ni x leh cter lebih2..sebab...angin aku betul2 teruji kat sini...hahaa.....kalau cerite lebih kang..ade yang meletop lak kepale aku.....mencekik segala galanya..hahaha...itu je yang termampu untuk aku cakap. Dan akhir sekali...part paling best ialah melepak di KG. LOSONG HJ AWANG kalo tak silap laaa......ape lagi..lenjan keropok lekor laa....masing masing borong segale2 yang ade kat situ..haha...bayangkan macam pirana rentap daging manusie....itu la keadaannye...haha..naik takut tauke kedai tu....nasib baik ade membe2 gak yang agak boley la gak “ghoyok tengganu” siket...haha...xde la takut sgt makcik tu......







Haha...itu sahaje yang dapat aku kongsikan dengan korang wat mase ini....selebihnye bialah kekal dalam ingatan kami untuk tempoh mungkin 10 tahun, 20 tahun, 30 tahun, atau selama mungkin yang kami mampu...hahaha....mungkin inilah kenangan yang dapat kami realisasikan sepanjang hidup kami dalam kelompok “budak sekolah” yang bakal berakhir ujung tahun ini nanti..hahaa....jadi..toksah la korang menyesal ape jalan yang korang dah pilih tetapi korang haruslah menempuhi jalan itu walaupun ianya sukar!!...selamat bergumbire kengkawan!!


Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

4 comments:

AnakPakZohar said...

agak cam menyesal gak lah kan.. aku tak follow gi taman tamadun.. dah lame tak naek beskal.. huhu

ibnuZidane said...

hihihi...naseb laaa...org ajak jual mahal...haha

Unknown said...

"vacation"- salah taip ke?

ibnuZidane said...

err..salah taip tu..hohoho....wat keje malam..biase laa