Thursday, 14 April 2011

CERITA TENTANG.....Semangat Yang Hilang

Bak kata lagu XPDC .....
“semarak impian
Segunung harap dijulang,
Usahlah diragukan,
Keupayaan diri,
Hati yang membara,
Mengikutkan kata apa,
Jawapannya disini
Semangat kita yang hilang.......
(dipetik dan diubahsuai daripada lagu semangat yang hilang)
Haha...lagu ni selalu ingatkan aku kalo pegi mane2 kursus motivasi...haha best siak lagu nih...tapi dek kerna suara aku macam bunyik air hujan jatuh ke zink umah....so..x dapat la nak feeling nyanyi lagu nih....(pergh...bertape jujonye aku!!). jangan risau....tadi tu just gimik je...nak kasik korang tak membace dalam keadaan tertekan, meneran dan akhirnye pengsan...wahaha, awal2 aku memang suka merapu siket...biase la dengan merapu ni kite leh buat orang gembira dan kita pun akan gembira jua. Bak kate lagu senyum tu..dendangan Najwa ft. Malique “....kalau kita senyum semua orang berjangkit...bila semua orang senyum..dunia tiade penyakit...”ceeewaaah!!

Permulaan ayat aku ingin membawakan kisah tentang keadaan mereka2 yang bertungkus lumus macam nak mati untuk pekse nih.....tapi kite pandang dari sisi yang lain iaitu bukan dari golongan yang bijak pandai, tapi dari golongan yang agak kurang kepandaiannye....(opss...tuan tuan jangan mara yep). Tajuk cerite kali ni pun berkisar tentang semangat yang hilang......biase la bile kite nih dalam keadaan tertekan, semangat kite untuk belajar pun secare otometik bley hilang lenyap dari gelap hati. Aku rase korang mungkin ade yang pernah rase atau menjamah siket situasi nih....mungkin bukan pasal belajar, tapi pasal CINTA, JENAYAH YANG KORANG TAK BUAT, HAL KELUARGA, HAL SEKOLAH, HAL KAWAN KAWAN, HAL ANAK BUAH(MAFIA2 BERSATU), HAL SYARIKAT SERTA PEKERJA, ASRAMA, JKK KAMPUNG, DAN LAIN LAIN LAGI YANG SEKAPAL DENGANNYA.
 ++haaa....ni la namenye kumpulan XPDC yang feymes ngan lagu Semangat Yang Hilang tuh..hahaha
Aku bukan MR.PERFECT yang tak pernah lalu sudut gelap aku sendiri, aku juga manusia biasa yang penuh kelemahan dari semua segi yang sering menjadi buruan algojo algojo malang untuk menjatuhkan semangat aku. Tak mengapa, kate omputih ‘LET BYGONES BE BYGONES’ asalkan kita sentiasa menanam semangat yang teguh untuk teruskan kehidupan. Ceritenye disini ialah ade beberapa sahabat aku yang aku sendiri tengok la (walaupun dia nak sorokkan dari aku) yang sentiasa dalam keadaan tertekan dan lemah semangat (bukan takut hantu...tapi takut pekse). Almaklum je lah, kalau kite lemah dalam sesuatu bende, senang senang je semangat kite nih hilang, cepat ngaku kalah la katekan. Tapi x kesah la.....biase la tu, semua orang pernah rasa camtu kot..(cume sorang je aku tak pernah Nampak dia rasa begitu....siapa??) dan tugas kitelah sebagai manusia cube membantu mereka.
Bercakap berkenaan bantu membantu ni, aku amat terkilan la dengan beberapa orang yang pernah aku jumpe sebelum ni. Diorang nih dok nak pulun sumer la senang cakap...(awat tuka loghat kedah ni??) bagi depa,” biaq pi la apa nak jadik, wat pa nak kesah, cek tetap dengan cara cek”. Betul...kite tetap cara kite, tapi lebih elok jika dikongsi bersama untuk kawan kawan yang lain. Kan tu elok...seperti Saidina Ali k.w pernah berkata, “seandainya engkau mengajar aku walau satu huruf, aku tetap akan menghormatimu” dan “ ajarkanlah rakanmu walau satu ayat”. Hah dah terang lagi nak pakai sportlight yang mengajar itu penting, sedangkan bila kita sedang masuk ke liang lahad pun pak imam sempat ajar lagi kita dengan talqin..betul tak?
Berbalik kepada semangat yang hilang tadi, mereka ni boleh jugalah diibarat dah jatuh ditimpa bala’. Mungkin ada sesetengah dari mereka ni yang aku tengok ego nye tinggi melangit, sedangkan ilmunya rendah sekaki....hahahaha, dan ada juga yang KESOPANAN DAN KESUSILAANNYA TINGGI sampai nak mintak tolong orang ajarkan pun susah....haishh...ade gak budak camni yep. Kawan...tak salah kalau nak segan segan nih....(tapi yang pelik, ngan pakwe makwe diorang takde lak segan menyegan nih yep) tapi berpada-pada lah segannye, elak nanti orang lain lak akan cakap BODOH SOMBONG kat kite.
Selain itu, aku tau sesangat ramai antara korang nih tak bersemangat bila ujian mule nak hampir...yelah...takde soklan bocor...payah la korang nak bace buku kan??kan kan kan?? Tu la kelemahan manusie, susah nak diuji betul2....ade je yang patah semangat. Sepatutnya jadikanlah ujian ni medan untuk betul betul uji keterraan korang...dan yang lemah tu...time ni la kesempatan korang nak mencari kawan yang bley blaja....bukan time ni korang g mengumpat cikgu2 pasal bagi soklan susah....hahaa...dan selebihnye tawakkal aje kepada tuhan. Kerana kita TELAH BERUSAHA BELAJAR, IKHTIAR MENJAWAB dan inilah masanya untuk kita BERTAWAKKAL KEPADA TUHAN agar apa yang kita buat itu berjaya dan betul. Dikesempatan ini juga aku terasa nak salute la beberapa orang yang dirasakan gigih berusaha walaupun sedar yang dirinya lemah. Korang mesti nak tahu sape kan?? Tapi..caye la aku tetap merahsiekan orag tu...hahaha biar la aku je yang tahu.... 


AKHIR TINTA, sebagai pelajar yang berazam,tanamkan cita cita (ciet...mcm kenal je bunyi ayat nih?) perlu sentiasa mengorak langkah kedepan, PERGI MATI la hal hal lain yang bersepah kat luar tu, yang SI JANTAN dengan couplenye laaa, SI BETINA dengan cinta matinya laaa, SI KAYA dengan duit berkepuknye laaa, SI MISKIN dengan kepapa-kedanaan nye laaa, SI HODOH dengan perasan cantiknye laa, SI CANTIK lagilah perasan cantik ek...hahaha.... apa yang penting sekarang KEMBALIKAN SEMULA SEMANGAT KITA YANG HILANG itu agar dapat kita memacu bersama kepuncak kejayaan. Jadikan pengalaman yang lalu iaitu yang telah menjatuhkkan semangat kita sejatuh jatuhnya (kate orang kampung...jatuh terduduk laaa) sebagai kenangan yang perlu diceritakan untuk anak dan cucu kita dimasa hadapan agar dijadikan teladan dan kejayaan kita selepas itu sebagai kisah yang bakal diceritakan SEANTERO DUNIE YEOP!! Jangan cepat mengalah dan putus asa, kenal erti penat dan lelah, serta terus menerus berdoa kepada yang MAHA BESAR semoga dipermudahkan jalannya. Barang mungkin aku tersilap salah, sepuluh jari pohon diampun, fitrah manusia sentiasa dibelenggu dhaif dan khilaf, sesungguhnya yang baik itu datangnya dari tuhan dan yang buruk itu juga datangnya dari tuhan tetapi atas kecuaian insan yang bernama KAMI SAHABAT PENA ini janganlah disalahkan pula...sekian wassalam.


Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

2 comments:

Hani Madu said...

nice post.
yang baik dtgnya dari tuhan.
yg buruk dtg dri kelemahan kita sendiri.
renung2kan dan selamat beramal ;)

Kami Sahabat Pena said...

betul2...tahniah kerana anda ialah yang pertama join tempat mengumpat nih...hahaha